Egy minden szempontból bravúros táncjáték

Érdemes végigkövetni az értékes előadó-művészeti produkciók útját: a folyamatot, amely során megszilárdulnak a színpadra állítással kapcsolatos elképzelések; a próbafolyamatot, ahol rendező, művész és esetleg az alkotó is megismeri a lehetőségeit, a mű értékeit; a premiert, ahol a közönség rácsodálkozik a nagyszerű eredményre; és az előadás utóéletét, amelyben mű, művész és közönség együtt csiszolódik, hogy végül káprázatos katarzisra legyen képes az előadás.

Az ExperiDance Production Én, Leonardo – A fény születése című darabja Román Sándor koreográfiájával, Meskó Zsolt rendezésében és Czomba Imre zenéjével a társulat tizenötödik egész estés táncjátéka. A bemutatót 2015. április 15-én tartották, így kiváló alkalom nyílik arra, hogy megnézzük: hová ért egy év leforgása alatt a közönség szavazatai alapján 10-ből 9,7 pontosra értékelt előadás.

A mű önmagában véve ideális a tehetség, a harmonikus összjáték, a táncművészet dinamizmusának, a történetmesélés széles eszköztárának illusztrálására. Amennyiben külön-külön vesszük a produkciót felépítő egyes elemeket – mint fénytechnika, hang- és zene, előadásmód, rendezés, látványtechnika, jelmezek – túlzás nélkül állíthatjuk, hogy bár eleve karizmatikus, magával ragadó és izgalmas előadásnak indult a Leonardo, mára olyan produkcióvá forrt össze, amely a világ bármely táncszínpadán kimagasló sikert érne el. 

Természetszerűleg a táncprodukcióval kell kezdenünk az elemzést, hiszen a Leonardo műfaja maga is táncjáték – azaz egyetlen kiegészítő mondat sem hangzik el, felirat nem látható, a történet egészét koreográfiával meséli el a társulat. Szabó Dániel az ifjú Leonardo szerepében bámulatos teljesítményt nyújt. Az előadás egyik legnagyobb erőssége, hogy holtidők nélkül, rendkívül rövid hatásszünetekkel választja el a Leonardo da Vinci életének főbb momentumait lefestő egyes jeleneteket. Ez a körülmény ugyanakkor azt is magában hordozza, hogy a produkció vezető táncosának szó szerint szusszanásnyi ideje van arra, hogy felkészüljön a következő koreográfiára – Szabó Dániel pedig ezt minden mesterkéltség, manír nélkül teszi, előadásmódjából az alázatosság sugárzik, mozdulatai pontosak, kidolgozottak és rendkívüli dinamizmussal építik fel a darab főkarakterét.

A társulat szinkronicitása rendkívüli: mind Román Sándor, mind Meskó Zsolt munkája jól átgondolt és felépített, az elmesélni kívánt történethez és Czomba Imre zenéjéhez teljes mértékben passzoló koreográfiai látványt eredményez, amelyet a táncművészek szinte tökéletes összhangban valósítanak meg. A jelenetek nem egyszer “robbantják fel” a színpadot, ezáltal a darab végig fenntartja a figyelmet, lüktetése áthullámzik a nézőtérre és a száz perces előadás során többször “hűha” érzéssel töltik el a közönséget.

Szabó Dániel a négy drónnal
Szabó Dániel a négy drónnal

Mindazonáltal nem kizárólag a jó koreográfia és a magas szintű megvalósítás játszik ebben szerepet. Amint az ExperiDance videó-összeállításaiban is láthatjuk, a darabban kreatívan kihasználják a korunk nyújtotta technológiai lehetőségeket. Elismerésre méltó, kiváló megoldás a “repülés-jelenet” eszköztára: az ifjú Leonardo négy drónt reptet. Köztudott, hogy Leonardo egyik legnagyobb vágya volt, hogy felemelkedjen a földről. Amikor madarakat boncolt, megfigyelte testük szerkezetét, és több vázlatot készített olyan eszközökről, amelyek esetleg az embert is a levegőben tarthatták volna. Az ExperiDance produkció drónjai a polihisztor helikopter-terveit juttatják eszünkbe: olyan szerkezet volt ez, amely több évszázadra feledésbe merült, de alapja a mai helikoptereknek is. A meg-megpördülő drónok, a négy kis eszköz légkoreográfiája, a kékes-vöröses színpadfény, és a ugyanilyen ledvilágítású quadcopterek harmóniája mind-mind csodálattal tölthet el bennünket: aprólékos odafigyelés és Fülöp Zoltán szakmailag hozzáértő megközelítésének eredménye az a fantasztikusan egységes, önmagában véve egyszerű elemekből összeállított látvány, amely összetettségében mégis vetekszik a legbonyolultabb színpadképekkel. De egyebekben is a szcenika és a rendezés különlegesen gazdag együttműködésére példa az Én, Leonardo – példaként említhetjük a befejező jelenetet, amelyben a világítás, a zene és a táncművészek jó időzítésű mozgatásával egy varázsütésre elevenedik meg a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumának falára készült Utolsó vacsora. 

Az ifjú és az idős LeonardoHa pedig szóba kerülnek a fények: Szimeiszter Balázs vezetésével a világítás és a zene olykor meglepetésszerűen intenzív összjátéka vezeti a néző figyelmét, összefonódva a koreográfia erejével. Mind maguk az alkalmazott színek, mind a fény dinamikája jól aknázza ki a világítás adta plusz művészeti dimenziókat, létrehozva ezzel egy megfoghatatlan, ámde jól érezhető háttérkoreográfiát.

A jelmezekben tetten érhető az elképzelés, miszerint nem kifejezetten a reneszánsz korban szeretnék megjeleníteni Leonardót, hanem a mában fognák meg zsenijét. Kényelmes, egyszerű, ámde jól szabott és remekül megtervezett ruhákat kaptak a táncművészek, amelyben éppúgy megfigyelhetők a XV. század Itáliájának viseleteire utaló motívumok, mint a korunkra jellemző anyag-, szín- és szabásvilág. Nem csak a szakmai praktikum érződik a darabokon, de tetszetős, a közönség szemének is látványos jelmezeket alkotott Debreczeni Ildikó.

Összességében tehát egy rendkívüli darabot álmodott színpadra az ExperiDance: ez a mű a bemutató óta eltelt egy évben nemhogy nem vesztett erejéből, de tartása és egysége megerősödött; a táncművészek akadásoktól, késlekedésektől és sietségektől mentesen, pontosan mutatják be a koreográfiát; a történetmesélés élvezetes, felismerhető, személyiségábrázolásában nem nélkülözi a humort sem, és felépítésében időt szakít arra is, hogy a szórakoztatás mellett fejet hajtson Leonardo da Vinci nagysága előtt is – gondoljunk csak a Mona Lisa születésének jelenetére, vagy az egész darabhoz képest nem kevésbé művészien megkomponált tapsrendben megjelenő Utolsó vacsora festményre.Én, Leonardo - A fény születése

Művészi igényesség, a lélek húrjait pengető szépség és harmónia, megindító és energiával eltöltő emberi teljesítmény adja alapjait ennek a táncjátéknak, amely az ExperiDance második olasz témájú előadása a Szenvedélyem, Velence után. Bár a darab ötlete Manfred Schweigkofler olasz rendezőtől származik, a hazai színpadi mű igazán a miénk lett: a magyar néptánc betéteit is ügyesen felhasználó koreográfiával emlékezetes, minden korosztálynak élményt jelentő alkotás az Én, Leonardo.

 

Előadás időpontok

RaM Colosseum, Budapest
2016. május 25. (szerda) 19:00

Nyíregyházi Szabadtéri Színpad, Nyíregyháza
2016. augusztus 12. (péntek) 20:30

Fertőrákosi Kőfejtő- és Barlangszínház, Fertőrákos
2016. július 8. (péntek) 20:00
2016. július 9. (szombat) 20:00
2016. július 10. (vasárnap) 20:00

Színlap

Az ifjú Leonardo: Szabó Dániel
Az idős Leonardo: Boda János

Jézus; Lorenzo de’ Medici: Patonai Norbert
Leonardo segédei: Dénes Nándor, Patonai Zsolt
Verrocchio: Reszneki Domán
Lodovico Sforza: Péli Róbert
Sforza szeretői: Joó Viktória, Lázár Anna Dóra
Giuliano de’ Medici: Szerencse Károly
Lorenzo de’Medici felesége: Rimár Izabella
Cesare Borgia: Újszászi András
I.Ferenc francia király: Kökény Róbert
Francia királyné: Bistei Judit
Leonardo édesanyja; Angyal: Stana Alexandra
Angyal: Morvai Veronika
Vitruvius alakok:Kovács Richárd, Szűcs Dániel
Feljelentő, merénylő: Benkő Dávid
Mona Lisa: Bánházy Eszter
Leonardo modelljei: Boros Bettina, Holman Enikő, Molnár Edina, Pálinkó Johanna

Szcenika: Fülöp Zoltán
Fodrász-smink: Petrik Gitta Lili
Hang: Kupcsik Bertalan
Fény: Szimeiszter Balázs
Jelmez: Debreczeni Ildikó

Producer: Vona Tibor
Zeneszerző: Czomba Imre
Író, díszlettervező, rendező: Meskó Zsolt
Koreográfus: Román Sándor

Reklámok

SZÁMÍTUNK A VÉLEMENYÉRE!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s