Nem a művet, hanem a művész nevét vásárolják

A sikeres kortárs műgyűjtés alapjai címmel indít áprilisban egy hónapos képzést a Kortárs Műgyűjtő Akadémia. A kortárs művészet értésének, értékelésének és művelésének több ország stratégiai szerepet tulajdonít, hiszen a művészethez való hozzáállás és az abban való jártasság a társadalom szellemi kapacitását növeli. Gajzágó György, az Art Center projektigazgatója szerint tizenöt-húszezer embert szólíthatnak meg a programmal, amely egyrészt a művészek önfenntartását és a galériák működésének fellendítését is elősegítené.

Képeket, szobrokat nem lehet eladni sehol a világon – neveket lehet ajánlani, ami azt jelenti, hogy egy branding folyamat figyelhető meg – fogalmazott Gajzágó György, az Art Center projektigazgatója A sikeres kortárs műgyűjtés alapjai című képzés sajtótájékoztatóján csütörtökön. A szakember szerint hamis sztereotípia, hogy az embereknek nincs pénze vásárolni műalkotásokat, sokkal inkább arról van szó, hogy bizonyos státuszszimbólumokat – mint jakuzzi, autó, utazási termékek – vásárolnak.

„A kortárs globálisan értelmezendő fogalom, viszont visszatartó erő, ha valaki nem ért ahhoz, amivel éppen találkozik. Ezért készítettünk egy felmérést, hogy mennyire lenne igény egy intenzív műgyűjtő kurzusra. A néhány napos tanfolyam után senki nem lesz szakértő, de lesznek felismerései, bekerül a társaságba és szándékai szerint elmélyítheti a tudását. A képzés mind a magánszemélyek, mind a cégek számára is fontos forrást nyújthat – utóbbiak számára azért is, mert nem csak befektetés a kortárs műalkotás, hanem kommunikációs csatornákat is megnyithat” – fogalmazott Gajzágó.

Mint a szakember felhívta a figyelmet, vannak olyan országok, amelyek stratégiai területként tekintenek a kortárs képzőművészetre, hiszen olyan szellemi hozzáállást követel meg, amely társadalmi szinten előnyként csapódik le. „A tevékenységünk lényege abban áll, hogy megtanítsuk: akár sokszorosított, másolt alkotásokat is érdemes vásárolni, mert műtárgyakkal együtt élni egészen másfajta életszemléletet biztosít.”

Harangozó Ferenc kommunikációs vezető hangsúlyozta: Az egyik legerősebb példa az Art Market arra nézve, hogy van egy sikeres kortárs művészeti mozgás Budapesten. „Az érdekel bennünket, hogy milyen módon lehetne ezt még dinamikusabbá tenni, hogy ne csak kiállításokról beszéljünk. Hogy akik betérnek a galériákba ne csak érdeklődők legyenek, hanem vásárlók is. Látjuk, hogy van egy vásárlóképes közönség, akik egyszerűen csak a szocializációjuk okán nem érnek el oda, hogy képeket gyűjtsenek maguk köré” – fogalmazott.

A téma izgalmas kitekintést nyújthat mindenki számára, hiszen a kortárs gyűjtés alapja az, hogy egy kép tetszik-e – a műgyűjtők többsége így indul el az úton, és az alapvető megközelítés évtizedek során sem feltétlenül változik. A kortárs gyűjtés igazán nagy kihívása pedig az, hogy adott kortárs mű, illetve a művész nevének értékét valójában az utókor dönti el. A gyűjtés, illetve a befektetés mindenesetre külön kezelendő területe a kortárs művészetnek: utóbbiról elmondható, hogy a műtárgy mindig lassan térül meg – ahogy mondani szokták, a gyűjtés kiszúrás a gyerekkel és ajándék az unokának. Értéknövekedést olyan kiállításokkal érhet el a gyűjtő, amelyek gerincét saját gyűjteménye adja, illetve könyveket adhat ki a saját gyűjteményének darabjairól. A kurzus hat modulja – a kortárs művészet definiálása, megtanulni látni, a művész és a műtárgy, az ArtWorld rendszere, műtárgyismeret – mindezen ismeretekbe vezeti be az érdeklődőket, illetve emellett nyitott beszélgetéseken ismerkedhetnek meg a résztvevők a művészvilág vezető személyiségeivel.

A képzés során műgyűjtők mellett olyan szakemberektől tanulhatnak a jelentkezők, mint Petrányi Zsolt (művészettörténész, a Műcsarnok korábbi igazgatója), Rényi András (művészettörténész, egyetemi oktató), Molnár Annamária (galerista), Ébli Gábor (egyetemi oktató), German Kinga (egyetemi oktató), Tóth Pál Sándor ( CARTC Egyesület vezetője), Einspach Gábor (műkereskedő, galerista), Muladi Brigitta (művésszettörténész, publicista), Vékony Délia (főiskolai adjunktus). 

Reklámok

SZÁMÍTUNK A VÉLEMENYÉRE!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s