Sikerdarabbal kezd a Thália

 

hőstenorBroadway-sikerrel kezdi évadát a budapesti Thália Színház, amelynek társulatához idén Szervét Tibor is csatlakozott Ken Ludwig A hőstenor című darabjában. A közelmúltban főrendezőnek kinevezett Réthly Attila Hamvai Kornél új fordításában állítja színpadra a kétszeres Tony-díj nyertes komédiát.

Az elmúlt két év tapasztalata alapján új irányt vesz a budapesti Thália Színház, profilját ugyanis Bereményi Géza ügyvezető igazgató, Csányi Sándor művészeti vezető, Réthly Attila főrendező és Hamvai Kornél irodalmi vezető irányításával a Nagymező utcai „pesti Broadway” igényeinek megfelelően alakítja át.

Nem meglepő módon a szórakoztató színjátszás etalonja, a New York-i Broadway egyik sikerdarabja nyitja az idei évadot október 11-én. Ken Ludwig A hőstenor (Lend me a tenor) című bohózatát néhány évvel korábban Botrány az operában címmel láthatta a Miskolci Nemzeti Színház és a Pannon Várszínház közönsége. A mostani feldolgozás egyik érdekessége, hogy Hamvai Kornél új fordításában állítja színre a Thália, a másik sajátosság pedig az, hogy az egyik főszerepben már rutinos művészt köszönhet a közönség: Vida Péter Miskolcon is bizonyíthatott Max, a titkár és a lámpalázas beugró tenor szerepében.

Mert miről is szól Ludwig, 1989-ben Tony-díjjal elismert produkciója? Otello szerepére a világhírű tenorista, Tito Merelli (Szervét Tibor) érkezik, és bár lázban ég miatta a város, egy hirtelen jött krach miatt összeomlani látszik a clevelandi opera szuperprodukciója. Nem marad más hátra, a lámpalázas Max-nak kell helyt állni egyetlen elérhető tenoristaként.

Az amerikai kritika nagy megelégedéssel fogadta Ken Ludwig darabját, amelyet az 1900-as évek elején sikert sikerre halmozó Marx-fivérek híres vaudeville-játékaihoz hasonlítottak. Az írót egyenesen, a Broadway mellett a Hollywood-i filmipart is meghódító Preston Sturges-zel, Billy Wilder-rel és Howard Hawks-szal állították egy sorba. Tény, a darab dinamikus párbeszédei és könnyen befogadható humora leginkább Michael Frayn Függöny fel! című backstage-bohózatához hasonlít, amely egy színház félreértésekkel, féltékenykedéssel, szerelemmel és dicsvággyal fűszerezett mindennapjaiba enged bepillantást a közönség számára. Ken Ludwig azon ritka képességgel rendelkezik, hogy kis komédiából tud magas művészeti élményt kovácsolni.

Az alap tehát megvan, kérdés már csak annyi maradt, hogy a fővárosi alkotógárda mennyiben és milyen pontokon kívánja megújítani a már bizonyított darabot. Réthly Attilának megvan az a rendezői képessége, hogy szabadon engedve a művészeket igazi jutalomjátékot hozzon létre a komédiából, azonban számolnia kell a veszéllyel, hogy kiszámítható, egydimenziós és illékony előadás jöhet létre a szándékoltan egyszerű történetvezetésből. Segítségére lehet a jó szereposztás, hiszen a már említett Szervét Tiboron és Vida Péteren kívül Szombathy Gyula, Schell Judit, Molnár Piroska, Gubás Gabi, Tóth Eszter és Csányi Sándor is jó garanciának látszik egy erőlködésmentesen szórakoztató estére. Ken Ludwig jó alapanyagot szolgáltat, azonban az időzítések és a poénok összecsiszolása a hazai alkotók feladata lesz.

Reklámok

SZÁMÍTUNK A VÉLEMENYÉRE!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s