A Cabernet Franc Villányban találta meg otthonát

villanyifranc“A cabernet franc egy kiváló fajta, de a Villányi Franc név mostantól fogalom” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg Gere Attila pincészetében a 2014. május 15-i nagyszabású rendezvényt Villányban. A Villányi Franc bemutatkozó eseményére több mint kétszáz szakújságíró, blogger, somelier, kereskedő, étteremtulajdonos és szállodai vezető volt hivatalos.

A program a cabernet franc köré szerveződött, mostantól ugyanis ez a fajtabor lesz Villány kiemelt vezérterméke. A borvidéken termő cabernet franc-ok nemzetközi mezőnyökben is egyre-másra bizonyítják, hogy bizony Villányban érdemes még nagyobb hangsúlyt kapnia ennek a vörösbornak.
„Mitől villányi a Villányi borvidék? Villány egy kicsit a legekről szól: hazánk legdélebbi borvidéke, itt található a legtöbb védett növény és – állatfaj, négyen nyerték el az év bortermelője címet és az egyik az év pincészete rangot is. Első Magyarországon az eredetvédelmi rendszer kidolgozásában, és egy élő, működő borút létrehozásában is.
A villányi egy olyan komplex borvidék, mely mára már szinte önálló márka lett, termőhely, borok, dűlők olyan szimbiózisa és komplexitása, mely egyre ismertebb és elismertebb a nemzetközi fogyasztók és a szakma körében is. „ – Ezzel a felvezetővel kezdte köszöntőjét Bock József.
A összefogás eredményeként létrejött Villányi Marketing Műhely, azaz a fiatal nemzedék nevében Gere Andrea szólt a vendégekhez. Beszédében ő is kiemelte a közös munka, az egység fontosságát, hiszen ennek köszönhető, hogy a hazánkban elsőként életre hívott és a mai napig is rendíthetetlenül működő eredetvédelmi rendszer a franc kapcsán most fontos újításon megy keresztül, mert meghatározták a super prémium kategóriás cabernet franc minőségi feltételeit. Az ebbe a kategóriába sorolt termékek a jövőben Villányi Franc márkanév alatt kerülnek majd a fogyasztók elé. Akár már a 2012-es, az idén palackba kerülő tételeknél is találkozhatunk majd ezzel a megjelöléssel. A Villány-Siklósi Borút, a Villányi Borvidék Hegyközségi Tanácsa és a Villányi Marketing Műhely ezzel a rendezvénnyel a Villányi Franc kommunikációjának első alapkövét tette le. A jövőben kampányok, további nagy rendezvények segítségével szeretnék itthon bevezetni, megtanítani a Villányi Franc márkát a borivó közönséggel és a szakmával. Köszönetét fejezte ki a SODA Kommunikációs ügynökségi csoportnak a rendezvény megszervezésében nyújtott segítségért, és reményét fejezte ki, hogy ennek a munkának lesz folytatása. „Villány 100% cabrenet franc, a cabernet franc pedig 100% Villány!” – zárta beszédét Gere Andrea.
Ipacs Szabó István a Vylyan Pincészet főborásza kiemelte, hogy országos viszonylatban is vezető helyet foglal el a franc ültetvények területe a Villányi borvidéken, amely az összes termőterület több mint 14%-a. A meleg, de nem forró klímát kedvelő szőlő teret enged a borász személyiségének kibontakoztatására. A Villányi Franc megalkotásáért fáradozó pincészetek munkájának ez az időszaka kevésbé látványos és nem hivalkodó, de ez a “finomra hangolás” a legfontosabb feladat. Termékünk megítélésében fontos a külső világ véleménye és a hozzáértők visszajelzése is.
A 2014. május 15-i rendezvényen a meghívottak egy pazar vertikális cabernet franc kóstolón vehettek részt a múlt-jelen-jövő tematikára felfűzve. A részvevő 18 borászat egy idősebb, a fiatalabb és egy még hordós tétel bemutatásával bizonyította a franc sokszínűségét, és határozott minőségi fejlődését, kiteljesedésének lehetőségét.
A program négy helyszínen futott párhuzamosan, melyek között buszok utaztatták az érdeklődőket. Ezeken a helyszíneken – Gere Attila Pincészetében, a Vylyan Szőlőbirtok Pincészetében, Gere Tamás és Zsolt Pincészetében és a Bock Pincében – a házigazda borai mellett vendég „kiállítók” termékei is bemutatkoztak. Meg lehetett ízlelni:

  • a Csányi Pincészet,
  • Günzer Tamás Pincészete,
  • Kiss Gábor Pincészete,
  • a Wassmann Pince,
  • a Heuman Pince,
  • a Janus Borház,
  • a Malatinszky Organikus Szőlőbirtok,
  • a Ruppert Pince,
  • a Jekl Pincészet,
  • a Kvassay Pincészet,
  • a Szende Pince,
  • aTiffán’s Pincészet
  • a Mokos Családi Pincészet,
  • a Polgár Pincészet,
  • a Szemes Pince és a
  • Vinatus Pince remekeit.

Az egész napos kóstolót a Polgár Pincészet Bortrezorjának legnagyobb pinceágában rendezett hangulatos vacsora zárta.

Milyen is a Villányi Franc? Elegáns, összetett, gazdag, jó tartású, lendületes bor, illatos fűszerekkel, komoly struktúrával, élénk, feszes savakkal, bársonyos tanninokkal, azaz szép egyensúllyal. Hamvas Béla szerint a villányi az elegáns bor, a gavalléroké és a dámáké. Ha gavallér, akkor cabernet franc. Őt küldenénk a bálba, Hamvas szerint frissen fürödve, borotválkozva, frakkban vagy szmokingban. Ha belép a báli forgatagba, biztosan magára vonja a figyelmet – nemes, jó tartású, energikus, izgalmas, sokszínű – egy olyan gavallér, aki korosan is megtartja előnyös tulajdonságait.

„A cabernet franc Villányban szélsőségektől mentesen képes megmutatni termőhelyét. Évről – évre kiegyensúlyozott, kifinomult és harmonikus. Meg sem fordul a kóstoló ember fejében, hogy ezt a szőlőt nem itt nemesítették.” – Kiss Gábor

„Franc az elegancia, a non plus ultra! Az elegancia számomra szinonimája a harmóniának, amelynek lényege a tökéletes egyensúly, a nagyzenekari megszólalás, a legmagasabb szintézis, a belső szépség kisugárzása – nekem ezt jelenti a cabernet franc.” – Malatinszky Csaba

„A cabernet franc körülbelül egy héttel a cabernet sauvignon előtt érik. Ennek köszönhetően még a hűvös évjáratokban is megvan az esélye, hogy az úgynevezett fenolos érettséget elérje, ami szép, lágy savakat, érett dús tannint jelent. Ebben az érettségi állapotban sem ízben, sem illatban nem jelennek meg a – cabernet sauvignon-nál gyakran előforduló – vegetális illat- és ízjegyek. Visszafogott, nem harsogó, elegáns.” – Tiffán Ede

„A Franc bujasága semmihez nem hasonlítható. Ennek a bornak külön arca van. Bár régóta dolgozom vele, jól ismerem, mégis mindig úgy érzem, tartogat titkokat, meglepetéseket.” – Polgár Zoltán

Reklámok

SZÁMÍTUNK A VÉLEMENYÉRE!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s